Projektový den – Místo, kde žijeme

Dne 16.11. se celá škola ponořila do atmosféry projektového dne s názvem Místo, kde žijeme. Může se zdát, že téma je všední, ničím překvapivé, na první pohled možná i neatraktivní. Nadruhou stranu je nám blízké, protože obec, kde bydlíme nebo chodíme do školy, většinou dobře známe. Víme o různorodých aktivitách a společenských událostech, které nám nabízí. Často je navštěvujeme či jinak využíváme pro svoje potěšení, zábavu a radost. Napadla nás myšlenka, že bychom náš projektový den mohli projednou věnovat tomu, co své obci tentokrát nabídneme my. A že se jsme měli nápadů! Jednotlivé třídy z naší školy si vybíraly ze tří možností, jak svůj projektový den stráví. Hlavními myšlenkami bylo aktivní zapojení žáků do dění obce nebo do spolupráce s místními spolky, které tvoří nedílnou část Nedvědice a její kultury či poznávání obce na vlastní pěst.

Deváťáci jako nejstarší lídři se pustili do mapování obce a jejich pozemků. Všímali si míst nevyužitých, zanedbaných či takových, která by rádi změnili. Přišli se zajímavými nápady využití. Co byste říkali na skatepark, rychlé občerstvení, lanové centrum, dětskou klubovnu nebo rekonstrukci místa u fontány? Všechny své nápady svědomitě zpracovávali ve skupinách do jednotlivých prezentací. A jelikož uplatňujeme respektující přístup a bereme vážně názory a přání našich dětí, pozvali jsme paní místostarostku spolu s paní ředitelkou, aby si naše žáky vyslechly. Po vzájemné diskuzi nám slíbily, že naše nápady předají obecní radě!

Osmáci dostali na starost tvorbu nedvědické bojovky. Vybrali si zajímavá místa v Nedvědici, zpracovali jejich popis a vytvořili QR kódy, které lze načíst do chytrého telefonu a jednotlivé popisy si přečíst. Ale protože jsou kreativní, pojali úkol jako hru, která vás postupně provádí od jednoho místa k druhému. V Infocentru v Nedvědici dostanete ke hře pracovní list, který postupně vypracováváte a zároveň poznáváte místo, kde žijete. Dobrá práce, osmáci!

Sedmá A se vydala cestou spolupráce s místním spolkem Klub českých turistů. Besedu pro ně připravil aktivní člen pan Petr Vejrosta. Seznámil nás nejen s historií KČT, ale povyprávěl i o sobě a svých aktivitách. Mohli jsme prolistovat kroniky, které jsou sepisovány od samého počátku spolku a prohlédnout si fotografie z putování. Inspirováni jeho tipy se pak žáci sami pustili do zpracovávání vlastních tipů na výlet. A abychom využili čas s Petrem Vejrostou, zavedl nás v Nedvědici na místa, která

sice všichni od vidění známe, ale mnoho o nich nevíme, mezi nimi nechyběl pomník padlým z jednoho kusu mramoru či Císařská studánka.

Sedmá B zpracovala v rámci projektového dne turistické mapy zaměřené na specifická a neobvyklá místa, která mohou zaujmout návštěvníky i obyvatele městyse. Mezi zajímavými body se na mapě třídy objevilo místo pro venčení psů, což bude jistě potěšením pro místní chlupaté kamarády i jejich majitele. Další atraktivitou, kterou třída zdůraznila, je nejlepší místo k bobování, což rozhodně zvýší zábavu pro všechny milovníky zimních radovánek. Podpořili i svoje kamarády z osmičky a jejich originální QR nedvědickou hru do své mapy zabudovali. Turistické mapy osobně doručí do infocentra v Nedvědici. Poslouží tak turistům ale i místním!

Šestá třída se vrhla na vlastní poznávání obce. Přivítali kronikáře obce pana Jiřího Šmída, který šesťáky seznámil s místními pověstmi. Poutavé povídání žáky zaujalo a přineslo řadu zajímavých informací, které mohli využít při následné práci. Jejich úkolem bylo vytvořit vlastní knihu o Nedvědici. Žáci pracovali ve skupinách. Každá skupina si vybrala jinou oblast, o které zjišťovala informace (škola, hrad, významné osobnosti, historie Nedvědice, současnost Nedvědice).

Pátá třída se spojila volnočasovým centrem Freedom. Společně absolvovali krátkou besedu o činnosti spolku a zajímavých kroužcích, které nabízí. Společnými silami poté vytvořili podzimně-zimní výzdobu, kterou zútulnili náměstí před informační centrem. Děti si tvoření v příjemném a přátelském prostředí moc užily a společně doufáme, že podobné aktivity budeme brzy zase moci zopakovat!

Čtvrtá třída se vydala cestou uspokojení chuťových pohárků. Ptáte se, jak to souvisí s naší obcí? Ze Svazu tělesně postižených naše pozvání přijala paní Věra Kostková. Původem ze Vsetína. A co je na jižní Moravě nejsladší? No přece frgály! S dětmi společně napekli tvarohové a hruškové. A povím Vám, že lepší jsme snad ještě nejedli. Paní Kostkové patří naše velké díky!

Třetí třída se zaměřila na vlastní poznávání. Žáci putovali po městysu a poznávali důležitá místa – budovy, pomníky, sochy. Používali tablety a v nich vyhledávali informace. Zkoukli poutavé video, kde za pomocí dronu viděli Nedvědici a okolí z ptačí perspektivy. Ze získaných údajů byl vytvořen plakát = města a vesnice v okolí, myšlenková mapa s vybranými budovami Nedvědice, fotky z vycházky a ze třídy.

Druháci se zase spojili se spolkem Rybářů. Poprosili jsme pana Ing. Libora Doubka, člena 1. RK Nedvědice, zda by s námi sdílel informace o nedvědickém rybníku. A jelikož lepšího rybáře bysme těžko pohledali, dokonce jsme s ním ulovili i

několik pstruhů přímo na rybníku. Děti byly opravdu nadšené a naše plánovaná půlhodinka se nám dost protáhla. Výstupem naší spolupráce jsou rybářsky motivované obrázky, ze kterých vytvoříme výstavu na zábradlí našeho rybníka. Budou nám tak zpříjemňovat podzimně-zimní procházky.

Ti nejmenší z nás, prvňáčci, se vydali cestou vlastního poznávání. Nejprve si povídali o místě, kde bydlí a o původu Nedvědice. Seznámili se s pověstí o vzniku městyse, poznávali důležité místní objekty a po svačině všechna tato místa navštívili, včetně svých bydlišť. To aby věděli, kde zazvonit, až budou s kamarády chtít jít ven!

V mateřské školce projektový den proběhl již o něco dříve, zatímco předškoláci stejně jako V. ročník spojili své síly s volnočasovým centrem Freedom, aby vytvořili dekorace, které na počátku adventního období použijí na výzdobu malého stromečku za kostelem. Mladším dětem ze třídy Berušek pan učitel Jiří Toman věnoval krásná krmítka, která vyráběli žáci ze základní školy. Školkáčci si poté krmítka barevně ozdobili a přidali do nich pochutiny pro naše opeřené přátele. Krmítka pak s pomocí paních učitelek rozmístili po Nedvědici. Nám svojí pestrobarevností určitě vykouzlí úsměv na tváři, až půjdeme kolem a ptáčkům pro změnu pomohou zahřát bříška.

Osobně si myslím, že projektový den se opravdu vydařil. Přesvědčily mě o tom úsměvy na konci dne na tvářích dětí, učitelů i paní ředitelky. Ráda bych tímto způsobem vyjádřila poděkování všem dětem z naší školy, kteří ke svým dílčím částem projektu přistupovali svědomitě a s respektem. Bylo vidět, že pokud je jejich práce spjata s místem, které má blízko k jejich srdci a má hlubší smysl, dokážou být zapálení a kreativní.