Celoškolní projektový den Máme rádi Česko

Pátek 9. května proběhl netradičně. Malí i velcí poznávali celé dopoledne Českou republiku. Každá třída tento den pojala trošku jinak. Většina žáků přišla oblečená v národních barvách. Některé třídy měly aktivity v budově školy, jiné se rozhodly poznávat naši zemi formou vzdělávacího pořadu, popřípadě vycházky.

Projektový den Máme rádi Česko strávili žáci sedmého ročníku společně s prvňáčky. Nejprve si povídali, co ví o České republice, které české památky kdo navštívil, která místa ve svém okolí mají rádi. Potom přišly na řadu úkoly. Sedmáci si procvičili svoje znalosti o krajích ČR pomocí jednoduchého běhacího kvízu. Následně tvořili vlastní otázky s uzavřenými odpověďmi. Informace čerpali z připravených knih o fauně a floře ČR či významných českých osobnostech. Prvňáčci kreslili obrázky podle úkolu, který si vylosovali (např. namaluj zvíře, které žije v ČR – V LESE, NA LOUCE, NA STATKU, namaluj květinu, kterou můžeme v ČR vidět – NA LOUCE, NA ZAHRÁDCE aj.) Rychlejší děti si měly možnost přečíst básničky českých autorů. Další aktivitou byla spojovačka, po ní následovala výtvarná práce, během které poslouchali pohádku od Jiřího Žáčka. Nakonec společně zhlédli animovanou pohádku Krtek na poušti. Poslední vyučovací hodinu šli žáci společně na vycházku, kde se zastavili u pomníku padlých a připomněli si 80. výročí konce druhé světové války. Zavítali také k Císařské studánce a řekli si něco málo o její historii. Společný den zakončili na plácku u rybníka, kde si zahráli několik bohybových her.

Žáci druhého ročníku si na začátku vyzkoušeli brainstorming na téma Česko. Pak pracovali ve skupinkách, kdy si vyplnili zábavný i poučný kvíz o České republice a sestavili typicky český jídelníček pro hosty ze zahraničí. Následovalo vyrábění vlastního cestovatelského deníčku. Poté si vzájemně vyprávěli zážitky z cestování po České republice. Dopoledne zakončili procházkou po Nedvědici, při které se snažili najít co nejvíce zajímavých a významných míst a o každém si něco pověděli.

Ve třetí třídě si žáci nejprve vyhledali, proč se podle pověsti naše země jmenuje Česko. Potom pomocí myšlenkové mapy přidávali informace, které o naší zemi vědí. Následovalo krátké video o zajímavostech České republiky. Dozvěděli se například, že u nás byla vynalezena kostka cukru, že naše republika má i kousek moře v Hamburku a další zajímavosti. Poté si vytvořili společný plakát o ČR a také samostatné erby se zajímavostmi (jídlo, sportovci, turistické památky). Vše bylo zakončeno běhacím kvízem venku na zahradě.

Čtvrtá třída plnila svoje aktivity v budově školy. Podle zájmu si vybrali téma, které je oslovilo a bylo pro ně zajímavé. Vytvořili mapu ČR s krajskými městy a sousedními státy, vznikl plakát s památkami UNESCO v ČR, lapbook ČR, Víte, kdo já jsem s osobností panovníka Karla IV. Projektový den byl zakončen krátkým kvízem o naší zemi a vyprávěním cestovatelských zážitků.

Pátá třída měla soutěž Máme rádi Česko – obdobu té televizní. 3 družstva se utkala v 7 soutěžních kolech: filmy, synonyma, kreslená přísloví, slepá mapa, sestavení obrázku, náhoda a hádání písniček. Všechny týmy statečně bojovaly, zvítězil tým modrých, ale vítězové byli vlastně všichni.